Standardy Ochrony Małoletnich
Standardy Ochrony Małoletnich na Warsztatach Kreatywnych PaKaMama
– podstawowe procedury postępowania
Organizator projektu PaKaMama, zwany dalej Organizator:
Karolina Gościniak – muamua design , Naprawa 532, NIP 937-246-71-53;
Patrycja Kasprzycka – Made by Pati, Jordanów, ul Mickiewicza 29, NIP 552-152-68-65;
PAKAMAMA Marta Kowalczyk, Naprawa 700, NIP 552-154-08-94.
Działając na podstawie art. 22b ustawy z 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich Organizator projektu PaKaMama z dniem 5 lutego 2024 r. wprowadza do stosowania „Standardy Ochrony Małoletnich” (zwane dalej „Standardami”), których naczelnym celem jest zapewnienie bezpieczeństwa małoletnim, dbałość o ich dobro, uwzględnianie ich potrzeb i podejmowanie działań w ich jak najlepszym interesie.
Standard 1 – Organizator projektu PaKaMama opracował, przyjął i wdrożył do realizacji Standardy Ochrony Małoletnich, które określają:
a) Zasady bezpiecznej rekrutacji personelu.
b) Procedury reagowania na krzywdzenie.
c) Procedury i osoby odpowiedzialne za przyjęcie zgłoszenia, dokumentowanie i dalsze działania pomocowe.
d) Zasady ustalania planu wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdzenia.
e) Zasady bezpiecznych relacji personel – małoletni. w tym zachowania niedozwolone.
f) Zasady bezpiecznych relacji małoletni – małoletni, w tym zachowania niedozwolone.
g) Zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do Internetu.
h) Procedury ochrony dzieci przed treściami szkodliwymi i zagrożeniami w Internecie, w tym ochrony wizerunku
i danych osobowych.
i) Zasady upowszechniania, ewaluacji, oceny i ewentualnych zmian Standardów.
Standard 2 – Właścicielki wdrożyły i stosują procedury interwencyjne, każda je zna i wie komu należy zgłosić informację o krzywdzeniu małoletniego i kto jest odpowiedzialny za działania interwencyjne .
W firmach udostępnione są dane kontaktowe do lokalnych instytucji odpowiedzialnych za przeciwdziałanie i interwencję w przypadku krzywdzenia małoletnich
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
1. Celem Standardów Ochrony Małoletnich jest:
a) zwrócenie uwagi organizatora warsztatów, rodziców na konieczność podejmowania wzmożonych działań na rzecz ochrony małoletnich przed krzywdzeniem ;
b) określenie zakresu obowiązków przedstawicieli PaKaMamy w działaniach podejmowanych na rzecz ochrony dzieci przed krzywdzeniem;
c) wypracowanie adekwatnej procedury do wykorzystania podczas interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia małoletnich.
2. Organizator i personel warsztatów kreatywnych, w ramach wykonywanych obowiązków zwracają uwagę na czynniki ryzyka krzywdzenia dziecka, monitorują sytuację i dobrostan dziecka oraz stosują zasady określone w Standardach.
3. Ze Standardami zapoznawany jest cały personel PaKaMamy, a także dzieci i ich rodzice, zgodnie z procedurami określonymi w treści Standardów.
4. Organizator wyznacza Patrycję Kasprzycką jako osobę odpowiedzialną za monitorowanie realizacji Standardów, reagowanie na sygnały ich naruszenia, ewaluowanie zapisów Standardów i prowadzenie rejestru interwencji i zgłoszeń.
Rozdział 2
Zasady bezpiecznej rekrutacji personelu warsztatów kreatywnych oraz przygotowania ich do stosowania Standardów
1. Standardem jest rekrutacja pracowników pedagogicznych i niepedagogicznych w tym wolontariuszy i praktykantów, odbywająca się zgodnie z zasadami bezpiecznej rekrutacji, a pracodawca działa zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa
2. Zgodnie z art. 21 Ustawy o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępstwami na tle seksualnym osoba zatrudniająca przed zawarciem umowy sprawdza kandydata w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym (rejestr z dostępem ograniczonym) oraz w Rejestrze osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw wyjaśniania przypadków czynności skierowanych przeciwko wolności seksualnej i obyczajności wobec małoletniego poniżej lat 15 wydała postanowienie o wpisie w Rejestrze. Sprawdzenie w rejestrze sprawców dokumentuje się wydrukiem informacji zwrotnej wygenerowanej z Rejestru, a figurowanie w Rejestrze wyklucza możliwość zatrudnienia kandydata.
3. Pracodawca jest zobowiązany do domagania się od osoby zatrudnianej lub od innej osoby (wolontariusza, praktykanta i in.) na stanowisku pedagogicznym, przed dopuszczeniem do wykonywania czynności z małoletnimi w szkole, zaświadczenia z Krajowego Rejestru Karnego o niekaralności.
4. Kandydat/kandydatka na pracownika administracji i obsługi składa oświadczenia o posiadaniu przez niego/nią pełnej zdolności do czynności prawnych i korzystaniu z praw publicznych; o niekaralności oraz o toczących się postępowaniach przygotowawczych, sądowych i dyscyplinarnych zgodnie ze w 5. Jeżeli osoba posiada obywatelstwo inne niż polskie pracodawca postępuje zgodnie z zapisami art.7 ust 5 ustawy z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw.
9. Pracownicy nowo zatrudnieni u Organizatora zapoznają się ze Standardami przed dniem rozpoczęcia pracy z dziećmi składając pisemne oświadczenia o zapoznaniu się ze Standardami Ochrony Małoletnich na Warsztatach Kreatywnych PaKaMama
10. Osoba upoważniona przez Organizatora, o której mowa w rozdz. 1 ust. 4 posiada wiedzę potrzebną do prowadzenia szkoleń pracowników warsztatów kreatywnych PaKaMama. Szkolenie obejmuje m.in. rozpoznawanie oznak krzywdzenia małoletnich, procedury interwencji w sytuacji podejrzeń, odpowiedzialność prawna pracowników zobowiązanych do interwencji oraz stosowanie procedury „Niebieskie Karty”.
11. Odbyte szkolenie na temat Standardów Ochrony Małoletnich będzie potwierdzone podpisem na liście obecności.
Rozdział 3
Zasady bezpiecznych relacji personel – małoletni, w tym zachowania niedozwolone.
1. Podstawową zasadą relacji między małoletnimi a personelem warsztatów PaKaMama jest działanie dla dobra dziecka, z poszanowaniem jego godności, z uwzględnieniem jego emocji i potrzeb oraz w jego najlepszym interesie.
2. Personel działa wyłącznie w ramach obowiązującego prawa powszechnego, wewnętrznych zasad projektu PaKaMama oraz swoich uprawnień i kompetencji.
3. Zasady bezpiecznych relacji personelu z dziećmi obowiązują wszystkich pracowników (pedagogicznych i niepedagogicznych), praktykantów i wolontariuszy.
4. Podstawowe standardy określające zasady, o których mowa w ust. 3 obejmują w szczególności:
1) Utrzymywanie profesjonalnej relacji z dziećmi i reagowanie względem nich w sposób niezagrażający, dostosowany do sytuacji i sprawiedliwy wobec innych dzieci.
2) Reagowanie w sposób adekwatny do sytuacji i możliwości psychofizycznych małoletniego, w tym dostosowanie poziomu komunikacji do dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym niepełnosprawnego. Panowanie pracownika nad własnymi emocjami.
3) Równe traktowanie podopiecznych bez względu na płeć, orientację seksualną, niepełnosprawność, status społeczny, kulturowy, religijny i światopogląd.
4) Fizyczny kontakt z podopiecznym możliwy tylko jako odpowiedź na realne potrzeby w danym momencie, z uwzględnieniem jego wieku, płci, kontekstu kulturowego i sytuacyjnego.
5) Ustalanie reguł i zasad pracy w grupie, jasne określanie wymagań i oczekiwań wobec dziecka, stanowcze reagowanie na zachowania niepożądane.
6) Kontakt z dzieckiem wyłącznie w godzinach ustalonych z rodzicem/opiekunem prawnym i dotyczący celów edukacyjnych lub rekreacyjnych ustalonych wcześniej z rodzicami/opiekunami prawnymi.
7) Jeśli dziecko i jego rodzice są osobami bliskimi wobec pracownika obowiązuje zachowanie poufności wszystkich informacji dotyczących innych uczestników/dzieci.
8. W relacji personelu z małoletnimi niedopuszczalne jest w szczególności:
– stosowanie wobec dziecka przemocy w jakiejkolwiek formie, w tym stosowanie kar fizycznych, wykorzystywanie relacji władzy lub przewagi fizycznej (zastraszanie, przymuszanie, groźby);
– zawstydzanie, upokarzanie, lekceważenie i obrażanie uczniów/dzieci;
– ujawnianie informacji wrażliwych , informacja o sytuacji rodzinnej, medycznej, prawnej itp.) dotyczących dziecka wobec osób nieuprawnionych, w tym wobec innych dzieci;
– zachowywanie się w obecności dzieci w sposób niestosowny, np. poprzez używanie słów wulgarnych, czynienie obraźliwych uwag oraz nawiązywanie w wypowiedziach do seksualności;
– nawiązywanie z uczniem jakichkolwiek relacji intymnych lub o charakterze seksualnym, kierowanie do niego seksualnych komentarzy, żartów, gestów oraz udostępnianie uczniom treści erotycznych i pornograficznych, bez względu na ich formę;
– faworyzowanie dzieci;
– utrwalanie wizerunku dziecka (filmowanie, nagrywanie głosu, fotografowanie) dla potrzeb prywatnych pracownika;
– proponowanie uczniom/dzieciom alkoholu, wyrobów tytoniowych ani nielegalnych substancji psychoaktywnych, spożywanie ich wspólnie z nimi lub w ich obecności;
– zapraszanie uczniów do swojego miejsca zamieszkania bez zgody rodzica/opiekuna
Rozdział 4
Zasady bezpiecznych relacji małoletni-małoletni, w tym zachowania niedozwolone.
1. Podstawową zasadą relacji między małoletnimi i między uczestnikami pełnoletnimi i niepełnoletnimi jest działanie z szacunkiem, uwzględniające godność i potrzeby małoletnich ze specjalnymi potrzebami psychofizycznymi.
2. Standardem jest tworzenie atmosfery, która promuje tolerancję i poczucie odpowiedzialności za swoje zachowanie.
3. Dzieci angażowani są w działania, w których mają możliwość aktywnego uczestniczenia, podejmowania współdziałania i rozwijania podejścia zespołowego, w tym także kształtującego pozytywne relacje z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
4. Niedozwolone jest w szczególności: a) stosowanie przemocy wobec jakiegokolwiek ucznia, w jakiejkolwiek formie zwłaszcza: przemocy fizycznej, używanie wulgarnego/obraźliwego języka, upokarzanie, obrażanie, znieważanie innych, stosowanie zastraszania i gróźb;
b) zachowanie w sposób niestosowny, tj. używanie wulgarnych słów, gestów, żartów, kierowanie obraźliwych uwag, w tym o zabarwieniu seksualnym;
c) utrwalanie wizerunku innych uczestników poprzez nagrywanie (również fonii) i fotografowanie bez uzyskania zgody,
d) utrwalanie wizerunku innych uczestników w sytuacjach intymnych, mogących zawstydzić;
d) udostępnianie między małoletnimi substancji psychoaktywnych i używanie ich w swoim otoczeniu
Rozdział 5
Zasady bezpiecznych relacji personel-małoletni i małoletni-małoletni z osobami z niepełnosprawnością ruchową, intelektualną lub sprzężoną
- Standardy w relacjach personel-małoletni i małoletni-małoletni z osobami z niepełnosprawnością intelektualną, ruchową lub sprzężoną są dostosowane do indywidualnych potrzeb dziecka, które wcześniej Organizator ustala z rodzicami lub opiekunami prawnymi uczestnika zajęć kreatywnych.
- Podstawą jest działanie z szacunkiem, uwzględniające godność i potrzeby dziecka.
- Obowiązują wobec tych osób wszystkie punkty niedozwolone z rozdziału 4 i 5.
- W przypadku kreatywnych zajęć integracyjnych wszyscy uczestnicy będą zaznajomieni z indywidualnymi potrzebami uczestnika z niepełnosprawnością intelektualną lub ruchową.
- Personel będzie posiadał niezbędną wiedzę do prowadzenia zajęć z wyżej wymienionymi małoletnimi.
Rozdział 6
-Procedury reagowania na krzywdzenie.
1. Organizator wyznaczył osobę odpowiedzialną za składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę dziecka oraz zawiadamiania policji i/lub sądu rodzinnego.
2. Osoba wskazana w rozdziale 1 ust. 4 Standardów, prowadzi dokumentację Karta zdarzeń/ zgłoszeń, interwencji w przypadku sytuacji zagrażających dobru małoletniego.
3. W przypadku podjęcia przez Organizatora informacji, że dziecko może być krzywdzone, osoba ujawniająca sporządza notatkę służbową .
4.Osobą odpowiedzialną za wszczynanie procedury „Niebieskie Karty” (wypełnienie formularz „Niebieska Karta ”) jest osoba wskazana w rozdz. 1 ust. 4
5. Każda osoba biorąca udział w warsztatach kreatywnych PaKaMama ( Organizator, pracownik, wolontariusz, zleceniobiorca, uczestnik, wolontariusz, nauczyciel) ma prawo i obowiązek zgłaszania niepokojących sytuacji względem małoletniego osobie wyznaczonej w rozdziale 1 ust 4 a także do składania zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę dziecka oraz zawiadomienia Policji.
6. Organizator PaKaMama oraz wszystkie osoby, które w związku z wykonywaniem obowiązków podczas warsztatów kreatywnych podjęły informację o krzywdzeniu dziecka lub informacje z tym związane, są zobowiązane do zachowania tych informacji w tajemnicy, poza tymi informacjami, które przekazywane są uprawnionym instytucjom.
4. W przypadku podejrzenia krzywdzenia małoletniego przez rówieśników lub personel należy:
– osoba podejrzewająca krzywdzenie dziecka przez rówieśnika/rówieśników, lub osoba, która pozyskała o powyższym informację, zgłasza problem osobie odpowiedzialnej za przyjmowanie zgłoszeń lub Organizatorowi
– osoba odpowiedzialna za przyjmowanie zgłoszeń lub Organizator przeprowadza rozmowę zarówno, z poszkodowanym jak i z dzieckiem/dziećmi/ personelem podejrzanymi o krzywdzenie dziecka
– po przeprowadzeniu rozmów osoba odpowiedzialna za przyjmowanie zgłoszeń Organizator podejmują działania aby wyeliminować zachowania niepożądane w społeczności;
– jeśli powyższe działania nie przynoszą rezultatów Organizator przekazuje interwencję do instytucji rodzinnej np. MOPS, na Policję lub do Sądu rodzinnego .
-Składający zawiadomienie ma obowiązek zrobić kopie sporządzonej i przekazywanej instytucjom dokumentacji.
-Dalszy tok postępowania leży w kompetencjach instytucji, do której zostało skierowane zawiadomienie.
-Opiekunów prawnych dziecka informuje się na piśmie o podjętych działaniach związanych ze zgłoszeniem do odpowiednich instytucji zaistniałej sytuacji.
– dla zwiększenia skuteczności interwencji, należy zaangażować również rodziców/opiekunów dzieci by dawali oni pozytywne wsparcie swoim dzieciom poprzez rozmowę z nimi ukierunkowaną na to, jak sobie radzić w trudnych sytuacjach, jak reagować na krzywdzenie rówieśników i komu zgłaszać, gdy dochodzi do jakiegokolwiek krzywdzenia.
Rozdział 7
Zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do Internetu
i używanie ich
Na zajęciach kreatywnych PaKaMama, dzieci mogą przynosić telefony komórkowe do kontaktu z rodzicem/opiekunem, który następuje po zgłoszeniu osobie prowadzącej zajęcia.
Na zajęciach nie ma możliwości korzystania z internetu (gry, social media, portale społecznościowe itp.), jest to czas przeznaczony na prace manualne oraz gry i zabawy rekreacyjne.
Na koniec zajęć dziecko może utrwalić na nośniku fotograficznym swoją pracę lub pracę innego dziecka.
Dziecko może utrwalić wizerunek swój oraz innego dziecka , jeśli rodzice podpisali stosowne zgody rozpowszechniania wizerunku i jeśli inne dziecko wyrazi zgodę.
Cyberprzemoc
Dziecko, które stał się ofiarą lub świadkiem cyberprzemocy (wyśmiewania, poniżania uczestników warsztatów kreatywnych przy użyciu technologii cyfrowych, obraźliwych komentarzy, rozpowszechniania wizerunku, manipulowania zdjęciami itp.) powinien zgłosić sytuację do osoby prowadzącej zajęcia kreatywne PaKaMama lub osoby wyznaczonej przez Organizatora w rozdz. 1 pkt.4. Zgłoszenia może dokonać także świadek cyberprzemocy.
Ochrona wizerunku
1. W ramach ochrony wizerunku na warsztatach kreatywnych PaKaMama pozyskiwane są pisemne zgody rodziców/opiekunów prawnych dzieci na publikację wizerunku dziecka na potrzeby dokumentacji fotograficznej i działań promocyjnych podejmowanych przez właścicielki PaKaMamy.
2. Zasady przechowywania i publikacji regulują przepisy RODO
Rozdział 8
Zasady ustalania planu wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdzenia
- Celem planu wsparcia jest przede wszystkim: a) zainicjowanie działań interwencyjnych we współpracy z innymi instytucjami, jeśli istnieje tak konieczność;
b) współpraca z rodzicami/opiekunami prawnymi w celu powstrzymania krzywdzenia małoletniego i zapewnienie mu pomocy; c) diagnoza, czy konieczne jest podjęcie działań prawnych;
Rozdział 9
Zasady i sposób udostępniania personelowi, małoletnim i ich rodzicom/opiekunom polityki do zaznajomienia i stosowania Standardów
- Wszelkie procedury i dokumenty związane z wprowadzeniem Standardów są udostępniane rodzicom/opiekunom prawnym na żądanie w dowolnym momencie. Standardy są udostępniane rodzicom/opiekunom prawnym na żądanie w dowolnym momencie.
- Dokumenty te można również znaleźć na stronie internetowej https://www.pakamama.pl oraz na profilu fb; Pakamama-warsztaty kreatywne: https://www.facebook.com/pakamamawarsztaty.
- Uczniowie/dzieci zapoznawani są ze Standardami przed pierwszymi zajęciami uczestnika.
6. Osoba, o której mowa w rozdziale 1 ust. 4 na bieżąco monitoruje i okresowo weryfikuje zgodność prowadzonych działań z przyjętymi zasadami ochrony dzieci, dokonując co najmniej raz na dwa lata oceny Standardów, by dostosować je do aktualnych potrzeb i obowiązujących przepisów.
9. Zmiany w Standardach wprowadzane są aneksami, które Organizator zatwierdza i przedstawia pracownikom, rodzicom i dzieciom.
Rozdział 10
Przepisy końcowe
1. Standardy wchodzą w życie z dniem ogłoszenia zarządzenia.
2. Ogłoszenie następuje poprzez zamieszczenie Standardów na stronie internetowej https://www.pakamama.pl oraz na profilu fb; Pakamama-warsztaty kreatywne: https://www.facebook.com/pakamamawarsztaty.